Dag 5, 17 september 2014 - Reisverslag uit Belvès, Frankrijk van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu Dag 5, 17 september 2014 - Reisverslag uit Belvès, Frankrijk van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu

Dag 5, 17 september 2014

Door: Jacqui

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

17 September 2014 | Frankrijk, Belvès

Zo dan...ff denken.
Gisteren te moe en brak om het verslag te maken dus ik ga nu ff een dagje terug in de tijd ;-)

Gisteren voor het eerst in de vakantie (en voor het laatst in de vakantie trouwens!) de wekker gezet.
We hadden namelijk het plan opgepakt om de wijnroute te gaan rijden en die startte vanuit Cahors waar op de woensdagmorgen ook een markt is. Dus dat hebben we gecombineerd.
De weg erheen was al een feestje want mijn lieve lieve schat is bezig om enkele, minder handige, streken van mij over te nemen dus we reden met het benzinelampje al op oranje (!!!) richting Cahors.
En dan te weten dat dezelfde lieve lieve schat helemaal neurotisch werd toen hij bij mij in de auto stapte en ik wegreed met mijn benzinelampje op oranje en tegen hem zei dat ik er dan nog et gemak zo'n 50 km mee kon rijden. Hahahahahaha...en tja, in NL kan dat ook want daar heb je zowat om de kilometer wel een benzinepomp, nou geloof me....in de Dordogne is dat NIET het geval. hihihiihi,,,dus de lieverd werd steeds stiller en werd op een gegeven moment bijna narrig...toen er gelukkig een Totall opdook..jeeeeej....saved bij the gazole.
We waren toen trouwens ook al in Cahors, dus de auto geparkeerd en heerlijk rondgeslenterd in een prachtige mooie stad.

Echt een mooie stad, beetje studentikoos, oud met nieuwe invloeden, een markt om op weg ge dwalen. Zó helemaal leuk! Wat dat betreft zijn wij in NL de essentie van de markt echt kwijtgeraakt hoor met alle strenge HCCAP regels. Nee dan hier...alles open en bloot zonder koeling op kramen in de mooiste kleurstellingen en de zaligste geuren.
Nee, helemaal leuk!
Na optimaal genoten te hebben van de markt, de auto weer opgehaald en gestart met de wijnroute.

En wat is dát een gave belevenis zeg! De route die je rijdt, de velden vól met druiven, de château's, alles maar dan ook alles is indrukwekkend en mooi.

We begonnen in Mercuès...een kasteel omgebouwd tot hotel met daarbij een eigen wijnmakerij. We werden vriendelijk ontvangen door een medewerker van de winkel. Mooie en heldere uitleg gekregen in het Allo-Allo Engels, maar heel interessant. Nog een kijkje genomen in de opslag, hoe leuk.
Vanzelfsprekend daarna de verschillende wijnen 'geproefd'...waarbij het leegtuiten van de wijn in een apart kommetje toch wel een idee gaf van alcoholmisbruik van die heerlijke wijnen hoor. ;-)

We wilden de uitgeschreven route volgen maar ergens ging het verkeerd en konden we het opgegeven château niet vinden. Nou prima...weet je...dan maken we onze eigen route want overal staan proeverijen aangegeven, dus het 2e château was Chateau Eugène.

Een liefelijk landhuis met een pracht aan bloeiende bloemen eromheen en... 2 jongemannen druk bezig met een vol geautomatiseerd wijnpluk systeem om de druiven te laten persen. Weg het romantische idee dat druiven nog met blote voetjes worden geperst hoor, maar wél bijzonder interessant ook weer om te zien hoe ook in de wijnwereld de technieken niet stilstaan. Eigenlijk kan je zelf in deze vorm van machines ook je eigen flesje wijn wel maken. ;-)
We moest hier wel een half uurtje wachten want tja...werk gaat voor de gasten, maar ach...hoe vervelend is het om in het zonnetje te wachten, te kijken hoe de wijnen geperst worden en afgevoerd worden door een slang in gelijk de juiste vaten.
Daarna werden we ook hier vriendelijk geholpen in de winkel, en zijn we weggegaan met een overheerlijke rosé en rode wijn.

Chateau Grand--Chêne was het derde huis dat we bezocht hebben. Hier kwamen we (oké...beetje laat) tot de conclusie dat het seizoen voor de cave's wel eens grotendeels over kon zijn. Want ook deze cave was gesloten en werd speciaal open gedaan voor ons. Overigens werden de wijnen hier niet ter plekke gemaakt in tegenstelling tot de eerste 2 huizen. Neemt niet weg dat de wijnen lekker waren en we voorlopig de komende maanden vooruit kunnen.

Nadat we hier weg gingen en een schitterende route terug reden, besloten we terug te gaan naar de camping. Ik was inmiddels zo min door mijn verkoudheid en vastzittende hoest dat het verstandiger leek om terug te gaan. Terug op de camping (wat overigens met 28° ook geen straf is) ben ik (Jacqueline) gaan stomen om de zooi was los te krijgen en vooral lucht te krijgen; en verder gewoon lekker genoten, gezwommen, genoten van de ☼ .

Vanaf 18:00 uur werden we bij het terras verwacht voor een verrassing buffet. Leuk opgezet, lange tafels en gewoon doorschuiven waardoor er leuke contacten ontstonden met de rest van de campinggasten. Goed geslaagd, lekker gegeten en gedronken en ook de campingbeheerder is gelukkig want het grootste gedeelte van zijn vriezers is leeg zo voor het eind van het seizoen.

's Avonds bij de tent nog even yatzee gedaan, en wéér heeft Rob gewonnen. Dus daar moeten we nog iets aan gaan doen, maar hebben we gelukkig nog een paar mooie dagen voor.
Vandaag gaan we een relax dagje houden, dus nu (10:10 uur) bezig met dit verslag, zo effe douchen, en daarna gezellig wat mooie dorpjes bekijken denk ik. Zal die Keur ook even onder de douche schoppen want ook die wordt met de dag meer lui...héérlijk!!

Fijne dag allemaal en of tot vanavond of tot morgen!

• 18 September 2014 - 23:25

Anita Kors:

Wat heeeeerlijk om jullie verslagen te lezen. jacq ik hoop dat je inmiddels aan de beterende hand bent met je verkoudheid, hoewel die zware sexie stem ook wel iets heeft! ; )
    Heerlijk genieten en neem gerust ook voor hier een heerlijk rood wijntje mee. Vinden wij ook erg lekker. : P

Dag lievies, geniet er lekker van daar!

Love you!