dag 7 - Marstrand - Reisverslag uit Marstrand, Zweden van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu dag 7 - Marstrand - Reisverslag uit Marstrand, Zweden van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu

dag 7 - Marstrand

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

24 September 2017 | Zweden, Marstrand

Zo dan, hier weer een verslag van mijn kant.
Dank aan Rob voor de afgelopen dagen :-)

Vanmorgen lekker uitgeslapen; was vroeg wakker door rugpijn maar na een iboprufen en nog even een klein tukkie trok dat snel weg.
Terwijl Rob broodjes en koffie aan het halen was heb ik me heerlijk opgefrist en na weer een lekker en gezellig ontbijt zijn we in de auto gestapt naar Marstrand.

We hadden hier al veel over gehoord en overal wordt reclame gemaakt voor het 'Scheveningen van Zweden' dus hup...die kant op.
De weg erheen was al een een feestje...práchtige omgeving, mooie ruige natuur, schiderachtige huisjes in uitgestrekt gebied afgewissld met kleine waterpartijen. Geweldig om naar te kijken.

Marstrand ligt vanaf Kungälv gezien een kleine 20/25 minuten rijden, dus we waren er ook maar zo. En waar is waar...alle superlatieven die er kunnen zijn zijn hier van toepassing!
We hebben werkelijk onze ogen uitgekeken!!

Prachtige kleine baaien, grote wateren, huisjes en gigantische huizen, bootjes en ongelovelijke jachten, alles maar dan ook alles bevind zich in deze area.
Via een brug kom je Marstrand binnen rijden. Het eerste wat opvalt is een schitterend mooi fort boven alles uit. Je kan je ogen er gewoon niet vanaf houden.
Pitoreske, typisch zweedse (witte) woningen staan langs de weg en vormen als het ware een 'warm welkom' aan de bezoekers.
Dan kom je bij een haven waar de veerpont iedere 5 minuten heen en weer gaat om de mensen naar het eiland Marstrand te brengen.

Op dit eiland zijn geen auto's, en als er al een auto rijdt is het enkel om spullen naar de woning te brengen. En spullen als in "grote spullen", want voor boodschappen gebruiken de bewoners karretjes die aan 'de wal' op hun eigen parkeerplaats staan. Zo grappig!

Alles gaat dus te voet hier, en dat betekend dat je over een goede conditite moet beschikken want er zijn enkele gatans (straten) die met gemak 8/10% zijn.

Wij hebben genoten! Van de verschillende uitzichten overal. Van alle informatie die overal op het eiland op de belangrijke punten staan. Van de prachtige huizen, het geweldige fort, het mooie lieflijke kerkje, van de rust maar vooral van het eiland zélf!

Een sprookjesachtige omgeving, waarin je op geen één punt waar je ook loopt hetzelfde uitzicht hebt.
Ik heb zoveel foto's gemaakt dat het gewoon moeilijk wordt om de allermooiste hier te posten!

Het fort was indrukwekkend. We zijn niet naar binnen geweest maar de geschiedenis die ook buiten het foort vermeld stond en de buitenronde eromheen was al een belevenis! Het fort is zelf voor twee periodes nog in Deense handen geweest! Het heeft ook een poos dienst gedaan als gevangenis. Leuk en saillant detail: de beruchtste gevangene Lasse Maja, is op het hele eiland vernoemd! Zo heet de veerpont Lasse Maja en is er zelf een kroeg vernoemd naar de beste man. (het verhaal verteld helaas niet waarom dit zo is!)
Bekend van de gevangenis is, dat het werd gezien als de 'hel van Sweden' en de verhalen gaan dat niemand die uit de gevangenis is gekomen nog bij zijn volle verstand was. Ook stierven er jaarlijks meer dan de helft van de, dat jaar aanwezige gevangenen!

We hebben er lang rondgedoold, veel bekeken, nog meer foto's gemaakt en bij terugkomst aan 'wal' nog heerlijk een (duur) uurtje op een terras gezeten met een lokaal bier (Rob), cola en vissoep (Jacq.)

Tip voor degenen die denken: 'leuk, gaan we heen...doen!!! maar na de tijd NIET wat gaan drinken/eten bij Marstrand Hamvkrog. Het is geweldig zitten daar, ik heb er prachtige foto's vandaan gemaakt maar om bij vertrek voor 2 bier, 1 cola en 1 vissoep bijna € 35,00 af te moeten rekenen....slik!

Maar goed...het was een fantastische dag, we hebben genoten, het weer was waanzinnig en ach..het is tenslotte vakantie :-)

Morgen gaan we eerst met Alejandra naar het ziekenhuis en daarna zien we wel waar de auto ons gaat brengen.

voor nu, glad kväll och fram till morgon (fijne avond en tot morgen!)
Jacq.