Dag 13, 12 september - Reisverslag uit Monaco, Monaco van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu Dag 13, 12 september - Reisverslag uit Monaco, Monaco van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu

Dag 13, 12 september

Door: Jacqui

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

12 September 2018 | Monaco, Monaco

Vanmorgen voor de eerste keer deze vakantie ging de wekker af.
06.30 uur de eerste keer, effe laten snoozen en bij de tweede keer er toch maar uit gegaan.
Op de planning staat een dagje Nice & Monaco; een ondanks dat de afstand relatief is, zijn we door de (af en toe hoge) bergritten toch méér tijd kwijt dan de navi gemiddeld aangeeft.

Na een verkwikkende douche, koffie en een yogurtje voor mij, de spullen in de auto geladen en de rit richting Nice gemaakt.
Stond de temperatuurmeter bij vertrek op een akelige 9 graden, naarmate de rit vorderde ging gelukkig ook de temperatuur omhoog.
En zo zaten we na een klein uurtje al met het dak open op een 21.5 graag. Héérlijk!

Onderweg nog mooie uitzichten gehad, dus toch ook nog de fotomomenten gepakt; wat blijft het toch een prachtige omgeving om doorheen te rijden!

Na een kleine twee uur, reden we Nice binnen.
Wat een stad! Alles groot, hoog en vooral erg druk!
Rechtstreeks doorgereden naar de Promenade des Anglais, hier een plekje gezocht voor de auto.
Overigens een leuk weetje: vooor 2 uren parkeren aan de Promenade des Anglais ( de drukste en hipste boulevard van Nice) betaal je een schappelijke prijs van € 2,60 ( voor 2 uur!), maar denk erom dat je ook NIET voor 2,15 uur gaat parkeren, want dan ben je zomaar ineens
€ 16,00 kwijt! En dat is best een duur kwartiertje dan...hahahaha.

In twee uren hebben wij véél bewonderd, ons verwonderd en genoten!
Het vliegveld van NIce ligt zowat óp het strand! Dus écht rustig lig je daar niet met om de 10 minuten een reus van Easyjet over je heen, maar goed, de meesten die er lagen, lagen ook met oortjes in, dus die waren het al gewend!

Na twee uur, doorgereden naar Monaco, door de mooiste bergen, met de werkelijk adembenemende uitzichten.
Alles daar straalt : RIJK RIJK RIJK uit, álles!

Nog even gestopt om wat foto's te maken, en ik had jammer genoeg te laat in de gaten dat we bijna náást het herinneringsmonument van prinses Gracia van Monaco waren gestopt. Op 13 spetember 1982 verloor zij het leven door een ongeluk als gevolg van een beroerte achter het stuur; hierdoor belandde ze met haar auto in het ravijn.

In Monaco aangekomen ben ik (zijn we) van de éne verbazing in de andere gevallen!
Hier gelden de volgende regels:
groot, groter, grootst!
duur, duurder, duurst!
rijk, rijker, rijkst!

Allemachtig was een stadje zeg. Glamour en gliiter is all over the place!
Je weet niet wat je meemaakt. Heel bijzonder!
Bijvoorbeeld: zélfs de bedrijfskleding van de postbodes zijn van MC Gregor. Niks niet een goedkoop C&A'tje of wellicht een Frans Molenaartje, nee hoor, gewoo MC Gregor. Bizar maar zó grappig om te zien.
Overigens zien de plaatselijke politiehelden er dan weer uit als Peppie en Kokkie, dat is dan wat minder. Hihihihi...

We zijn de route naar het paleis van Rainier gelopen, een prachtig paleis,met alle pracht en praal die daar bij horen, én nattuurlijk de wachter!
Monaco is wel slim in het investeren van geld voor zichzelf, OVERAL waar je maar kan kijken, zijn winkeltjes met souvenirs.
En de hoofdzakelijke zijn: t-shirts en petjes van Monca of Monte-Carlo én van de GP van Monaco. (dat laatste trok dan wél mijn aandacht, maar de prijzen hielden mij tegen...poeh)

Overigens is het eten en drinken in Monaco weer niet duur hoor, dat hadden wij anders verwacht.

Na een kleine drie uren gewandeld te hebben, zijn we de auto gaan ophalen om eindelijk over het (gedeeltelijke) stratencircuit van Monaco te kunnen gaan rijden. En wat is dat gááf om te doen zeg.
Natuurlijk rij je niet allen, en moet je goed opletten, maar het idee dat in mei hier de races plaatsvinden, en dat JIJ er over heen rijdt ( lekker toeristisch), helemaal leuk. Lastig om al rijdend een stukje op beeld te krijgen, maar het is me gelukt!
Een klein stukje curvestone op de foto, en lekker er overheen toeren, leuk leuk leuk.

Toen weer op 'huis' aan, richting de camping.
Hier een broodje aan gort gesneden met meuk erop, en bijgekomen van de waanzinnig fantastische dag!

Morgen denk ik geen bijzondere plannen nog, maar dat zien we dan morgen wel.

Liefs,
Jacq.