Dag 5 - 3 september - Reisverslag uit Belvès, Frankrijk van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu Dag 5 - 3 september - Reisverslag uit Belvès, Frankrijk van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu

Dag 5 - 3 september

Door: Rob.

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

03 September 2019 | Frankrijk, Belvès

Goedemorgen deze morgen.

Vandaag een relatief vroege start gemaakt. Het plan is om vandaag een stuk van de wijnroute van Cahors in het dal van de Lot te doen. Vijf jaar geleden, toen wij ook op deze camping stonden, hebben we ook gepoogd die route te rijden maar dat werd geen succes. Om vandaag beter te slagen zijn we eerst naar Cahors gereden om daar bij het office de tourisme een kaart en boekje te halen dat ons een betere kans van slagen geeft.

Met kaart en boekje onder de arm een terrasje gezocht om a} een kop koffie te drinken en b} de route te bepalen. Onze eerste stop werd nummer 158 in Douelle. Nummer 158 staat voor château le Passelys.
Bij dit château hadden we een beetje geluk omdat de dame die ons uiteindelijk hielp eigenlijk weg moest. Toch een paar goede wijnen geproefd en twee rood en één rosé gekocht.

Onze tweede keuze was gevallen op nummer 121. Nummer 121 staat voor château de Cayx in Luzech. Voor we naar dit château zijn gegaan zijn we eerst naar het uitkijkpunt aan de D145 noord van Parnac gereden. Het uitzicht hier was werkelijk uitzonderlijk mooi.
We hebben daar gelijk maar even geluncht met het mee gebrachte brood, kaas en jam.

Château de Cayx, daar is heel veel over te schrijven. In het kort, dit château is eigendom van de Deens koninklijke familie. Prins Henrik (vorig jaar overleden) heeft dit château gekocht om daar zijn eigen wijn te kunnen verbouwen. Het kasteel zelf is na zijn overlijden door zijn zoon geërfd. De naam château de Cayx is verkocht aan een viertal coöperaties die er voor zorgen dat de wijn met een constante kwaliteit geproduceerd blijft worden. De opbrengsten zijn wel voor de koninklijke familie. Overigens ging de winkel hier pas om twee uur open en waren wij een half uur te vroeg. Tijd die Jacqueline heeft gebruikt om foto's te maken. Ik moet wel zeggen dat de wijn het wachten meer dan waard was. We hebben hier twee rosé, één wit en één rode wijn gekocht.
Onze glazen voorraad hebben we aangevuld met twee glazen waarvoor we gelijk maar zes onderzetters hebben mee genomen. Het glazen dopje dat de kurk na het open van de fles moet vervangen hebben we toch ook maar gekocht.

De dag hebben we afgesloten bij nummer 104 château Eugénie.
Château Eugénie bleek een oude bekende van ons te zijn. Vijf jaar geleden hebben wij dit château ook al aangedaan. hier hebben we één rood, één rosé en een walnoten vinaigrette gekocht.

Drie châteaux vonden we genoeg voor één dag. Met een voldaan gevoel terug naar de camping gereden. Onderweg nog een paar keer gestopt om wat fotootjes te maken en nog snel even wat boodschapjes gedaan.

Terug op de camping nog gezwommen waarna we heerlijk hebben gegeten. Na het eten en uitbuiken ben ik aan het verslag gaan schrijven. Inmiddels vind ik dat ik genoeg heb getikt en stop ik er mee.

Welterusten voor straks en tot morgen.

Tags: #cahors, #vinrouge, #H