Zweden, dag 5 - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu Zweden, dag 5 - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu

Zweden, dag 5

Door: Jacq.

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

23 September 2015 | Zweden, Gotenburg

Zoals gezegd...het Aeromuseum. Even buiten de stad ligt Gotenborg City Airport. Hier is een ondergronds museum gevestigd. De immense ondergrondse hangar is gebouwd in 1951 en was gereed in 1955. Deze hangar was bedoeld om de trots van de Zweedse luchtvaart, de J29 'Flying Barrel' te beschermen tijdens de 'koude oorlog'. Nu is het historisch luchtvaartmuseum erin gevestigd en het is werkelijk indrukwekkend om te ervaren en te zien hoe vanuit gebergte er een grote ondergrondse ruimte is gecreëerd waarin veel, heel veel luchtvaartuigen als helikopters, straaljagers, vliegtuigen en nog heel veel meer staat opgesteld. Leuk is het om er met Rob rond te lopen, hij kan er veel over vertellen en je krijgt vaak en veel te horen: 'oh..dat is de ...daar vlogen ze in ...mee '. Buiten aangekomen konden we naar het uitzichtpunt lopen. Ook een belevenis hoor! Nog niet heb ik zo vaak en zoveel helikopters om mijn hoofd zien en horen vliegen als dat half uurtje dat we daar hebben gezeten. Een pokitieheli, lesheli's, de heli van de kustwacht, het was een feestje in de lucht daar kan ik je vertellen. Al met al hebben we ons er prima vermaakt. Na het Aeromuseum hadden we even een dipje en zijn we wat gaan rondrijden in Gotenborg om te eindigen bij de Botanische tuinen. Oók weer een prachtig stukje Gotenborg hoor. Prachtig zoals de tuin is opgenomen in de rotspartijen waarop de stad is gebouwd en mooie entourages erom heen. Heerlijk gewandeld en nog even een klein stukje via een bos, zo terug naar de tuin. Daar het restaurant opgezocht om een koffie te gaan drinken. Lekker genieten in de zon, beetje babbelend over van alles en nog wat kwam er een man naar ons toe en vroeg: "hoorde ik hier nou NL spreken?" , bleek een inwoner van de stad te zijn die hier al 55 jaar woont! Maar zijn NL mocht er best nog wel zijn. Vanuit de botanische tuin wilden we de Pandora winkel opzoeken die volgens google hier aan de Vallgatan moest zitten, maar dat was achteraf oude informatie jammer genoeg. (of niet jammer want nu houden we het geld in onze zakken!!) Na het slenteren door de stad heen naar HRC gereden en daar Allie blij gemaakt met de zelfgemaakte makreelsalade en we hebben er gelijk een hapje gegeten. Morgen vertrekken we weer richting Nederland, waarbij we het plan hebben om overdag Denemarken even aan te doen. Voor nu, tag voor het lezen! Onze laatste avond hier en we gaan onze spullen vast inpakken zodat we morgenvroeg op tijd weg kunnen. We gaan dan namelijk als afscheid ontbijten met Alejandra en daarna weer richting huis.

Ik zeg...Tag Sweden, we komen zeker terug!