Dag 2, 12 juni 2022 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu Dag 2, 12 juni 2022 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Jacqueline Keur-Hofkamp - WaarBenJij.nu

Dag 2, 12 juni 2022

Door: Jacqui

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

13 Juni 2022 | Portugal, Lissabon

Na een goede nachtrust in een prima bed, werden we rond 08.00 uur wakker.

Het zonnetje scheen heerlijk, in de tuin was het al aangenaam en Rob vond gelukkig 2 zakjes oploskoffie zodat ons 'bakkie bij wakker worden' verzekerd was.

Vandaag gaan we voor de hop-on hop-off. Ik heb deze al wel een paar keer gedaan maar Rob nog nooit, en het is natuurlijk een goede en ontspannen manier om alles binnen Lissabon eens te gaan zien.

Na een verkwikkende douche, goedgemutst aan we wandel naar Marques de Pombal. Een wandeling van ruim een half uurtje, maar ach...in de zon met het fototoestel, helemaal prima!

Onderweg nog een koffietje met een broodje gedaan in een geweldige pastelaria, ik ben er dol op! De één nog meer lekkernijen dan de ander maar allemaal één ding gemeen : overheerlijke koffie [e-1f60d]

Aangekomen bij Marques de Pombal, gekozen om 2 dagen alle lijnen te nemen.

Zo kunnen we heel Lissabon vanuit diverse hoeken gaan bekijken.

Aangezien deze dag de binnenstad afgesloten zal gaan worden in verband met alle feestelijkheden, doen we de rode route. Deze route rijdt grotendeels om het directe centrum heen, richting Belém en dus goed te doen.

Enorm genoten van de rit en 's middags uitgestapt bij het Praca do Comércio; het Handelsplein. Hier een terras opgezocht, en onze dorst uitgebreid gelest.

Inmiddels waren Alejandra en Hugo ook onderweg en hebben we hun later opgezocht in Bairo Alto, de Oude Stad. Hier vinden alle feestelijkheden plaats en oh oh, wat een heerlijke middag/avond hebben we gehad. (oké...ik denk oprecht dat mijn lieve man er een beetje anders over denkt, maar dat terzijde!)

Eerst wat gedronken nagedacht over waar we heen wilden. Vergeleken met 3 jaar geleden was het erg rustig in de stad, Alejandra werd er haast een beetje chagrijnig van [e-1f602] maar goed, er is niks aan te doen. Het was ook wel redelijk vroeg voor Portugese begrippen dus eerst wat rondgewandeld en gekeken waar we vast wat wilden eten of drinken. We belanden bij een terras dat er leuk uitzag. Dus een mooi plekje op het (redelijk) lege terras gezocht waar we gezellig mensen konden bekijken.

We zaten net toen één van de serveersters aan kwam slenteren met een hoofd waarvan je denkt: hoe dan? , kwam aan de tafel met een diepe zucht en begon in het Portugees of we misschien wat dichter bij konden komen zitten want (LET OP:) : ze was al 10 uren aan het werk, en was moe en dan hoefde ze niet zo ver te lopen.

Onze brave mannen dachten : zielig, en hup...daar gingen ze heen. Allie en ik waren verbluft en in alle staten... lang verhaal kort: ga ergens anders werken als je dit werk niet leuk vind!

Maar goed, uiteindelijk...hebben we ons slap gelachen daar. het was een ware soap dat bedrijf. Iedereen boos op elkaar, de één na de ander liep weg van zijn/haar werk. Rollende bierfusten, boze vrouwen, boze mannen, en wij zaten daar aan ons drankje.....we hebben gegierd.

Het heeft er overigens wel voor gezorgd dat wij daar géén sardientjes hebben gegeten, daarvoor zijn we verderop gegaan.

Eigenlijk wilden we terug naar het restaurantje waar we 3 jaar geleden ook waren, maar we wisten serieus niet meer waar dat nou was.

Nadat we zalige sardientjes hadden genuttigd bij een leuk en gezellig restaurant, met fantastische muziek en een gezellige, dansende en zingende kok, zijn we richting Alfama gelopen om ons onder te dompelen in het feestgedruis. Hier kwamen ook óns' restaurant tegen van 3 jaar terug, dus gelijk maar op de foto gezet voor later [e-1f604]

Daarna was het feest: ongekend gezellig, precies zoals we het van 3 jaar terug herkenden, muziek, dansen, gingha, de geur van sardienstjes die werden gegrilld, en veel, héél véél mensen. Wat een feest!

Na enkele uren hielden wij het voor gezien, Allie en Hugo gedag gezegd en aan de wandeling naar beneden begonnen. Beneden aangekomen bleek dat er totaal géén taxi's in deze area reden. Nu was mijn man al, en dan druk ik mij zacht uit, 'not so amsued' door alle drukte waar ik me happy in voel, dus zijn humeur was ver beneden het vriespunt, en géén taxi kunnen krijgen werkte dáár NIET aan mee [e-1f644]

Lang verhaal kort: geen taxi, geen Bold, geen Uber - lopen naar de andere kant van de stad, nog steeds geen taxi, Bold, Uber- stukje een elektrische step (na heel veel stepjes geprobeerd te hebben) - geen succes - verder lopen - thuis na 2 keer wachten op taxi's en lopen - douchen en voor dood in bed.

Om vanmorgen rond 09.00 uur wakker te worden, fruitig maar fris...hm...

Na een douche weer aan de wandel voor hop-on hop off dag 2 [e-1f600]

Rob gaat vandaag vertellen...

wordt vervolgd!

• 14 Juni 2022 - 09:06

Allie:

Hahahhahahha, ik lig alweer in de slappe lach bij de gedachte aan die soap-tent, gaan we wel nog een keer heen om deel 2 te zien hihi!!